Flotta

R–26SU GóbéHA-5503; HA-5521

Az R–26S Góbé kétüléses, kétkormányos, fémépítésű kiképző vitorlázó repülőgép. Az 1960-as évek elején tervezték a Pestvidéki Gépgyár Esztergomi Gyáregységében Rubik Ernő irányításával. Kezdő kiképzésre, alapszintű teljesítményrepülésre alkalmas gép. Alkalmas dugúhúzó gyakorlására, felhőrepülés és műrepülés azonban a géppel nem végezhető. Csörléssel és repülőgép-vontatással is indítható.

Az R-26S eredeti kialakítású Góbé módosított változatát R–26SU Góbé ’82 jelzéssel 1982-től gyártották Szombathelyen, összesen 78 db készült ebből a sorozatból. Az elkészült mennyiségből 61 db-ot a magyarországi repülőklubok kaptak, 15 db-ot Kubába, 1–1 db-ot pedig Ausztriába és Nagy-Britanniába exportáltak.

Rendkívül jó indulatú, könnyen vezethető típus, mely alkalmas a növendékek kiképzésére egészen a koszorútávig. Mindenkinek, aki ezen a típuson tanult örök szerelme marad…

 

5521Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 9,00 m
  • Fesztáv: 14,00 m
  • Magasság: 1,37 m
  • Szárnyfelület: 18,00 m²
  • Szerkezeti tömeg: 220 kg
  • Hasznos terhelés: 200 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 420 kg

5503

 

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Legjobb siklószám: 23,7
  • Legkisebb merülési sebesség: 0,95 m/s (76 km/h-nál
  • Optimális sebesség: 81 km/h
  • Optimális sebességhez tartozó merülősebesség: 0,96 m/s
  • Legkisebb sebesség: 56 km/h

 

SZD-30 PiratHA-4382 “4T”; HA-4347 “1V”

Az SZD-30 “PIRAT” (kalóz) együléses, FAI Standard kategóriájú, jó teljesítményű vitorlázó-repülőgép, amelyet gyakorló és teljesítményrepülésre terveztek. Fa konstrukció. Vállszárnyú, T elrendezésű vezérsíkkal. 776 elkészült példány után állították le a gyártást.

Az első „igazi” vitorlázó repülőgép egy növendék életében. Rendkívül jó indulatú, jó teljesítményű gép, melybe egész biztos, hogy mindenki beleszeret.

Egy 2011-es bulletin szerint megelőzendő a fa esetleges szerkezeti hibájából fellépő baleseteket a Vmax értékét 195 km/h-ra korlátozták és megtiltották az alap műrepülést is a típussal. A legújabb típust érintő EASA intézkedés értelmében klubunk egyébként tökéletes szerkezeti állapotban lévő gépei a földre kényszerültek.

 

4382Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 6,86 m
  • Fesztáv: 15,00 m
  • Magasság: 1,67 m
  • Szárnyfelület: 13,80 m²
  • Szerkezeti tömeg: 257 kg
  • Hasznos terhelés: 115 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 370 kg

4347

 

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Legjobb siklószám: 31,0
  • Legkisebb merülési sebesség: 0,7 m/s (78 km/h-nál
  • Optimális sebesség: 83 km/h
  • Optimális sebességhez tartozó merülő sebesség: 0,72 m/s
  • Legkisebb sebesség: 60 km/h

 

SZD-48 Jantar std. 2HA-4416 “47″

4416Az SZD-48 Jantar std. 2 (borostyán) együléses FAI Standard kategóriájú műanyag építésű jó teljesítményű vitorlázó repülőgép. Vállszárnyú, T elrendezésű vezérsíkkal és behúzható futóművel. A konkrét típusból 285 db készült.

A ’70-es évek elején az üvegszálas műanyag elterjedésével a fa konstrukció teljesen kiszorult a Standard kategóriából is, így a lengyel PZL-Bielsko gyár kifejlesztette az SZD-41 Jantar std. Típust, mely továbbfejlesztett verziója az SZD-48 Jantar std. 2. A korábbi típus szárnyait egy új törzsre magasabbra helyezték, illetve nagyobb vízballaszt rendszert fejlesztettek.

Jó teljesítményű, a legtöbb pilóta (az a pár, aki 190cm-nél alacsonyabb) szerint kissé kényelmetlen, FAI Club versenykategóriában a mai napig igazán ütőképes teljesítmény gép.

Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 6,71 m
  • Fesztáv: 15,00 m
  • Magasság: 1,51 m
  • Szárnyfelület: 10,66 m²
  • Szerkezeti tömeg: 265 kg
  • Hasznos terhelés: 120 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 535 kg vízballaszttal, 385 kg vízballaszt nélkül

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Legjobb siklószám: 40,0
  • Legkisebb merülési sebesség: 0,69 m/s vízballaszttal, 0,60 m/s vízballaszt nélkül
  • Optimális sebesség: 97 km/h

 

Schempp-Hirth Janus BHA-4535 “KB”

4535A Schempp-Hirth Janus egy kétüléses műanyag építésű kiképző- teljesítmény gép. Közép szárnyas, fix futóműves, T vezérsíkkal és ívelőlappal ellátott gép. 300 db épült a különböző típusokból.

A Schempp-Hirth GmbH első műanyag építésű kétüléses gépe. A Janus a Nimbus 2-es meghosszabbított törzsét kapta. A „B” verzió módosított vezérsíkot, míg a „C” behúzható futót és hosszabb karbon-szál építésű szárnyakat (21,0m) kapott.

 

Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 8,62 m
  • Fesztáv: 18,60 m
  • Magasság: 1,51 m
  • Szárnyfelület: 10,66 m²
  • Szerkezeti tömeg: 370 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 620 kg vízballaszttal

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Legjobb siklószám: 39,5
  • Legkisebb merülési sebesség: 0,70 m/s vízballaszttal
  • Maximális sebesség: 220 km/h

 

LAK-12 LietuvaHA-4465 “KT”

4465A LAK-12 Lietuva egy FAI Open kategóriájú műanyag építésű teljesítmény vitorlázó repülőgép. Közép szárnyas, behúzható futóműves, hagyományos vezérsíkkal és ívelőlappal ellátott gép.

Az első litván műanyag Open kategóriájú gép. Először 1980-ban emelkedett a levegőbe. Pontos szám nem ismert, de több mint 25 db készült még a típusból. Nagyban hasonlít a nagy sikerű lengyel Jantar 2b-re: ugyan azt a szárnyprofilt használja (Wortmann FX 67-K-170 a szárnytőben, K-150 a szárnyvégeken), de sajnos a szárnyakat nem lehet un. lefülezni (a szárnyvégeket lecsatolni a könnyebb szállítás érdekében). Mindenki imádja, aki valaha repült vele, annak ellenére, hogy versenyben már nem a túl ütőképes.

Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 7,23 m
  • Fesztáv: 20,42 m
  • Magasság: 2,30 m
  • Szárnyfelület: 14,63 m²
  • Szerkezeti tömeg: 360 kg
  • Hasznos terhelés: 110 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 650 kg (190 kg vízballaszttal)

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Legjobb siklószám: 47,0
  • Legkisebb merülési sebesség: 0,48 m/s vízballaszttal
  • Optimális sebesség: 95 km/h

 

Rolladen-Schneider LS3D-7902 “1A”

7902A Rolladen-Schneider LS3 egy FAI 15 méter kategóriájú együléses műanyag teljesítmény gépe.

Az 1974-ben létrehozott FAI 15 méteres kategóriájába építette a Rolladen-Schneider a gépet a nagy sikerű LS1 és LS2 alapján. Az új kategória megengedte a gépeken az ívelőlap alkalmazását, amellyel a gépek átlagsebessége ugrásszerűen megnőtt a versenyeken. A gyár ezen a típuson az egész szárnyhosszt íveli egyetlen kormányfelülettel, mely a csűrő és ívelő egyben. Ezt a későbbi LS3 a típuson lecserélték külön mozgatható csűrőre, illetve ívelőre. Ez a típus is a méltán sikeres Wortmann FX 67-K-170 profilt használja. Szárnyai a bennük elhelyezett ólomsúly miatt rendkívül nehezek: kb. 85kg-osak. Ennek ellenére és hála az automata kormánybekötéseknek az összerakása viszonylag könnyű. 1983-ig, amikor is leváltották az ugyancsak sikeres LS6-ra 429 példányt gyártottak.

Az LS3-as egy nagyon kényelmes (mint általában minden Rolladen-Schneider típus) kiváló teljesítményű, kategóriájában sikeres repülőgép.

Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 6,86 m
  • Fesztáv: 15,00 m
  • Magasság: 1,32 m
  • Szárnyfelület: 10,50 m²
  • Szerkezeti tömeg: 243 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 472 kg (vízballaszttal)

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Legjobb siklószám: 40,7
  • Legkisebb merülési sebesség: 0,62 m/s vízballaszttal
  • Maximális sebesség: 270 km/h

 

Klubtagjaink magángépei:

Rolladen-Schneider LS1-fD-5238

LS1A Rolladen-Schneider LS1 egy együléses FAI Standard kategóriájú műanyag építésű jó teljesítményű vitorlázó repülőgép. A gépet összesen 10 féle változatban gyártották, melyek közül az „f” verzió, ami már teljesen műanyag építésű; egyrészes kabintetőt, áttervezett oldalkormányt, kisebb ellenállású szárny-törzs csatlakozást és nagyobb víztartályokat kapott.

Kiváló handicap-jének (egy szorzószám, amellyel az FAI Club kategória gépeit „büntetik”, hogy a különböző gépek egyforma eséllyel versenyezhessenek) és jó teljesítményének köszönhetően az FAI Club kategóriában az egyik legesélyesebb gépnek számít.

Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 7,20 m
  • Fesztáv: 15,00 m
  • Magasság: 1,37 m
  • Szerkezeti tömeg: 210 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 391 kg (vízballaszttal)

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Legjobb siklószám: 37
  • Legkisebb merülési sebesség: 0,62 m/s vízballaszttal
  • Maximális sebesség: 250 km/h

 

Centrair 101AP PegaseD-8449 “LL”

8449A Centrair 101AP Pegase egy együléses műanyag építésű Standard kategóriájú vitorlázógép. Az „AP” verzió T vezérsíkkal, behúzható futóművel és opcionálisan wingletekkel felszerelt jó teljesítményű, könnyen kezelhető vitorlázó repülőgép.

Kezdetben a Centrair az Alexander Schleicher GmbH & Co. gépeinek forgalmazásával foglalkozott. Később licence alapján gyártották az ASW 20 és a Scheibe SF 34 (Centrair SNC-34 Alliance néven) típusokat. A ’80-as évek elején úgy döntöttek, hogy önálló gép fejlesztésébe fognak: Az ASW 19 törzsét vették alapul, de keskenyebb profilú szárnyat terveztek hozzá. Ez lett a Pegase. Kezdetben az Alexander Schleicher gyár nem örült a konkurenciának, később azonban kiderült, hogy a gép nem túl ütőképes az FAI Standard kategóriában. Ennek ellenére a könnyű irányíthatósága miatt a Club kategóriában meglehetősen népszerű gép.

Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 6,82 m
  • Fesztáv: 15,00 m
  • Magasság: 1,42 m
  • Szárnyfelület: 10,50 m²
  • Szerkezeti tömeg: 251 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 455 kg (vízballaszttal)

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Legjobb siklószám: 41
  • Legkisebb merülési sebesség: 0,60 m/s vízballaszttal
  • Maximális sebesség: 250 km/h

 

Vontatógépünk

Zlín 326 Trener MasterHA-TRT

trtA Zlín 326 egy csehszlovák, műrepülésre is alkalmas egymotoros könnyű iskola- és gyakorló repülőgép. A Z–26 vegyes építésű repülőgép. A törzs acélcsövekből hegesztéssel kialakított rácsszerkezet, mely vászonborítást kapott. A szárny és a vezérsíkok a kormányfelületekkel fából készültek.Később továbbfejlesztették. A Z–126 Trener II jelzésű változat már fémből készült szárnyakat kapott, és Walter Minor 4–III motorral szerelték fel. Ez 1953. október 8-án repült először és 1954-ben kezdődött el a sorozatgyártása. Az új, modernebb változat lényegesen sikeresebb lett, mint az első változat. A továbbfejlesztett 326-os behúzható futót és erősebb motort kapott. Ebből 433 darabot gyártottak. Magyarországon az összes típusból összesen 57 példányát állították üzembe, melyek közül sokat átalakítottak, hogy a különböző felhasználásoknak megfeleljenek.

Hasonlóképp járt a TRT-is: mivel elsődlegesen vontatógépként használatos automata légcsavart és olajhűtőt kapott, hogy jobban kihasználható legyen a motor ereje, illetve átépítették, hogy az első ülésből legyen vezethető. Ezek miatt a farkába súlyokat kellett elhelyezni, hogy a tömegközéppont optimális helyen maradjon. Ennek következtében azonban a továbbiakban nem műrepülhető.

Tömeg- és méretadatok

  • Hossz: 7,82 m
  • Fesztáv: 10,596 m
  • Magasság: 2,06 m
  • Szárnyfelület: 15,451 m²
  • Szerkezeti tömeg: 659 kg
  • Maximális felszálló tömeg: 975 kg
  • Meghajtás: Walter Minor 6-III: 118 kW / 158 hp

Repülési és teljesítmény-adatok

  • Maximális sebesség: 320 km/h
  • Legkisebb sebesség: 86 km/h
  • Emelkedő sebesség: 4,4 m/s
  • Terhelhetőség: +6;-3 g